Immanuel Wallerstein TARİHSEL KAPİTALİZM

IMMANUEL WALLERSTEIN, Filozof-Sosyolog, PhD, Prof, Columbia-McGill-Paris Uni, USA-1983, TR-2006 (4.baskı), Metis Yayın, Çeviri: Necmiye Alpay, 94 sf.





KAPİTALİZM’İN 3 BÜYÜK ÇELİŞKİSİ kısaca şöyle özetlenebilir:

1) ÖZEL sektörün ÇIKARI ile KAMUSAL ÇIKAR arasındaki paradoks 

2) MALİYETLERİNİ azaltmak için çalışanlarını İŞTEN ÇIKARMASI ve karını artırmak için ürettiklerini ONLARA SATMAK ZORUNDA OLMASI paradoksu 

3) Kendisinin en büyük MOTORU olan “REKABET” ile yine kendisinin en büyük TUTKUSU olan “TEKELLEŞME” arasındaki paradoks.

Devlet, işte BU AÇMAZLARDA TIKANDIĞINDA KAPİTALİSTE YARDIM eder  

Devletin VERGİLENDİRME-VERGİLERİ AZALTIP ARTIRMA GÜCÜ, SERMAYE BİRİKİMİNE DOĞRUDAN MÜDAHALE GÜCÜDÜR; RİSKLERİ TOPLUMA YAYARKEN KARLARI ÖZELDE TOPLAR ve sermayeyi yönlendirir. 




Devlet, ENERJİ-TAŞIMA-İLETİŞİM-BİLGİ TEKNOLOJİSİ gibi vazgeçilmez ve pahalı ALTYAPILARI KAMU KAYNAKLARIYLA YAPAR ve buralardan elde edilen KARLARI ÖZELE YÖNLENDİRİR.    

Devlet, ayrıcalıkları KAPİTALİST KULLANSIN, DİĞERLERİNİ YOKSUN BIRAKSIN” siteminin KALDIRACIDIR. Gerekli bulduğunda, elindeki EN BÜYÜK GÜÇ olan SİLAH KULLANMA TEKELİNİ devreye sokar.

Devlet‘in bu SİLAH KULLANMA ve YARGILAMA HAKKINI TEKELİNDE TUTMASI, ilk önemli dişe-diş savaşların konusu olmuştur. Aristo’nun 3.NÜN OLMAZLIĞI yasası (yani: kontrol eden ve edilen dışında başka güce izin yok) gereğince davranılmaktadır ve devletin sınırları içerisinde başka bir yargı hakkına izin verilmemekte ve ÜRETİM/EMEK KONTROL ALTINDA tutulmaktadır.


KAPİTALİSTLERİN ÇIKARLARININ ORTAKLAŞMAMASI, devletlerin devam etmesinin nedenidir; KENDİ AVANTAJLI ALANLARINI SÖMÜRMEYİ SÜRDÜRMEK istedikleri için SINIRLAR vardır.







KAPİTALİST sistem, giderek daha da çok ÜST TABAKALARIN ÇIKARINA HİZMET eder hale gelmektedir.








KAPİTALİST ise, ayak değirmeninde (soldaki şekildeki nesne)  “DAHA DA HIZLI KOŞMAK İÇİN GİT-GİDE DAHA HIZLI KOŞAN” beyaz fareye benzemek zorundadır.








EVDEN üretime katılarak çalışan YARI-PROLETERLER, ÜCRETLERİN DÜŞMESİNE ve DAHA ÇOK SÖMÜRÜYE yol açmaktadırlar.

DİN ve MİLLİYETÇİLİK kapitalizmin dayanaklarıdır. KÜLTÜREL KİMLİK HAREKETLERİ ise SINIFLAR ARASI DİYALOĞU ve DİRENİŞLERİNİ GECİKTİRMEKTE ve KAPİTALİSTLERE NEFES aldırmaktadır.

DİN KİTLELERİN, HAKİKAT ve SOSYALİZM AYDINLARIN AFYONUDUR (R.Aron); ACILARINI HAFİFLETİR. 




SEÇKİNCİLİK, sosyalist tahayyül taşımayan SAF EVRENSELCİLİK ve BİLİMSEL KÜLTÜRCÜLÜK, “sınırsız kapital birikiminin akıldışılığının” MASKEsi olmaktadır.






-Bir tarafta GELİR UÇURUMU, YOKSULLAŞMA, İŞSİZLİK, TOPLUMDIŞILIK, YABANCILAŞMA veRUHSAL RAHASIZLIKLAR ARTARKEN, diğer tarafta ise ONARILABİLİRLİK SINIRLARINI ZORLAYAN İNANILMAZ İSRAFLAR sürmektedir.


GELECEK DÜNYA DÜZENİ önceden tariflenemez; DÜŞLEYEBİLECEĞİMİZ biçimleriyle  AZAR AZAR”  kurulabilir.

TARİHSEL SOSYALİZM

    imgelemi özgürleştiren,

    insanlığın kendi yaşamı üstündeki
    denetimini artıran,
                         
   

    eşitliği/adaleti en üst düzeye 
    çıkaran  

bir sistemin asgari tanımlayıcı  özelliklerini  taşıyan bir sosyalizm olmalıdır.

   

Reklamlar
Categories: Immanuel Wallerstein, TARİHSEL KAPİTALİZM | 1 Yorum

Yazı dolaşımı

One thought on “Immanuel Wallerstein TARİHSEL KAPİTALİZM

  1. 4. çelişki; üretimin toplumsal karakteri ile mülkiyetin özel karakteri.

    Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

WordPress.com'da ücretsiz bir web sitesi ya da blog oluşturun.

%d blogcu bunu beğendi: