KIŞ UYKUSU, Nuri Bilge Ceylan (Film)

Nuri Bilge Ceylan, Yönetmen-Senarist-Fotoğraf Sanatçısı-Elektrik-Elektronik Müh, Cannes-ALTIN PALMİYE ÖDÜLÜ-2014 

SEMBOLLER:
    
Kış Uykusu: Ölüme yakın uyuklama-uyuşukluk hali
Antik Ayna: Roma’nın çıldırmış imparatoru Caligula, kendini tanrı, kardeşini tanrıça ilan eder; dünya onun için yetersizdir, SÜREKLİ SIKILMAKTADIR ve doğaya savaş açar, AY’ı bile ister. Kendini aynada izleyerek delirir Caligula.
Otello: Shakespeare’in eserinde Mağripli komutan Othello, genç-beyaz Desdemona ile evlenir; KISKANÇLIK krizlerinden kurtulamaz.
Shubert’in Piyano Sonatı No.20: Son eseridir; DURAĞANLIK ve ÖLÜMÜ işler.
Işık farkı: Varlıklıların odasındaki aydınlanmanın estetiği ile yoksulların odasındaki çıplak ampul ışığı.
Işıkta Mask:  ‘V for Vandetta’ya nazire Tiyatro Maskı (Sirano benzeri)
Ayakkabı farkı: Hidayet’in tren istasyonuna girerken kayıp düşmesi; Aydın’ın rahatlıkla yürüyüp geçebilmesi.
Para yakma: Hükümranlığa başkaldırı ve Nihal’in kendini varedebilme tutamağına saldırı (Biraz Dostoyevski’nin Budalası’ndan; biraz eski Yeşilçamvari dayanaksız kahramanlık).

Cam kırma-El öpmeme: Hükümranlığa-alışılagelmişe isyan.
Ayakkokusu-Terlik: Yoksulluğun ironisi-trajedisi
Yoksul evinde estetik ve hijyen beklentisi: Keçi can, kasap yağ derdinde.
At’ın yakalanması: Müthiş-benzersiz bir sanatsallık (sanat için de olsa hayvan eziyeti).
At’ın salınması: Hükümran isterse yakalar, isterse özgür bırakır.
Tavşan’ın vurulması: Aydın’ın At’ı özgürleştirmesinin zıddına, ilkel-avcı-erkek görüntüsüyle elinde tavşanla eve girerek aslına rücu etmesi. Avın iğrençliğinin ve doğaya hükmetmeye çalışan Caligula’nın, tavşana eziyetle sahnelenmesi.

KİŞİLER:

Aydın: Hiçbir şey yapma mecburiyetinde olmayan, küçük kırallığında hükmetmeyi ve oyalanmayı seven, varlıklı aydın.
Necla: Aydın’ın kız kardeşi, hiçbir şey yapma mecburiyetinde olmayan ve yapmayan, yalnızca eleştiren-iğneleyen, varlıklı aydın.
Nihal: Konforu uğruna kimliksizliği kabul eden, Aydın’ın hükmüne boyun eğen, kaybettiği kimliğini kocasının mülkünde ve onun parasıyla bağışlar yaparak yeniden kazanmaya ve kendi çevresini yaratmaya çalışan “varlıklı” genç eş. 
İmam-İsmail-Oğlu: Annesi, kardeşi İsmail, onun eşi ve çocuğu için kendini feda eden-arsızlık bile yapan bir din adamı; isyankar (kent söylemli ?) ama kendi egosu dışında sorumsuz, polisin kendisini dövdüğü gibi karısını-oğlunu döven İsmail; babasının gördüğü ve annesine- kendisine uyguladığı şiddeti görerek, hınçlanarak büyüyen oğul (toplumdaki yaygın şiddet kısır döngüsüne vurgu)
Süavi: Toprak zengini; ölümü beklemenin sembolü.

Hidayet: Kasaba kurnazı ve işbilir kahya.
Levent/Bülent: Üst sınıfla birlikte olmaya can atan öğretmen.
Motosikletli genç ve Japon Turistler: Geçiciliğin-mobilitenin sembolleri; Aydın’ın canlı-eşdeğer ilişki kurabildiği ve özendiği insanlar.
Babaanne: Sürekli dertlenen ve talep eden, tatmin olmayan yaşlı Anadolu kadını.

DİYALOGLAR: 
  
Sanat-Üretim-Ün: “Beklediğimiz üne ulaşamadın” (Dostoyevski’nin profesör olması beklenen kahramanına benzer); “üretmiyorsan sadece izler ve iğnelersin”; “üretimini en iyi bildiğin alanda yap”; “insanı bunalımından kurtaracak (ve anlamlı) olan sanattır” (Nietzsche’den) (kendisi de dahil tüm aydınlara iç hesaplaşma ve eleştiri getiren yönetmenin belki de “sanat yaparak biraz olsun kendini kurtardığını” inceden söylemesi); “yeni şeyler söylenemez artık” mealindeki ifadeler.
Garip köyünden gelen mektup-Kiracılar-Garip Köyü-Bağış: Aydın’ın gelen mektubun girişindeki şahsına olan güzellemeyi etrafına okuyarak tatmine yelken açması ve bağışa davetiye çıkarmasına karşın, Garip köyü levhasını gördüğünde umursamadan geçmesi; kiracıları haczettirmekten geri durmayıp kıskandığı ve ezdiği karısına hükmetmenin ve gösterinin keyfini yaşamak için başka yerde yüklüce bağış yapması.
Kötülük-Bardak-Araba: Necla’nın “kötüye karşılık vermeyerek kendini farketmesini sağlama” iddiasına paradoksla çalışan kadının kırdığı iki bardağa ağıt yakması; Aydın’ın Yahudilerin kendiliklerinden teslimlerinin Nazileri iyileştirebileceğine inanamayacağına vurgusu; kötülük tartışmasının sürdüğü sırada, 10km yürüyerek gelen imam ve çocuğun araba ile geri götürülmesine sahtekarlık üreten Hidayet’i Aydın’ın onaylaması.
Vicdan-Kendini Kandırma-Kusma: “Vicdan, korkakların güçlüleri korkutmak için icadı” tanımlamasına “insan her daim kendini kandırabilir” karşılığı ve kusarak bunun çelişkisini dışa vurma.
Camiye gitmeden dinden medet yaratmak: Yaygın bir tavıra dikkat çekiş.
Rahat Batıyor: Varlıklının varolma çabasının lükslüğüne ve açmazına vurgu.
Vicdan-Ahlak-İyilik: Bu kelimeleri sık kullanmanın, gerçek sorunlar ortadayken, kendini kandırmadan öteye geçemeyip sahte-anlamsız kalışı.
Fakirliğin doğallığı ve tanrı vergisi oluşu: Varlıklı-hükümranın mecburi sığınağı.
Karımı gömdüm, kızım Fizan’da: Süavi’nin ağzından, sadece bekleyen öylesi yaşamda, ölmeden önce ölüme yakın Kış Uykusu’nun ifadesi.
Esnek olmak, yargılamamak lazım: Hem erdemli hem lanetli kelam: Dostun onur değil gurur kırıcı kelamlarına-tavırlarına esnek ve yargısız olunmasının erdemliliği; adaletsizlik-açlık-sefalet-hegemonya-işsizlik-doğa katliamı-Nazizim karşısında ise bu ifadenin lanetliği.

   
 

Muhteşem görsellik; muhasebesine herkesin girip özeleştiri yapması gereken bir platform; kendini kandırmanın ötesine geçemeyen insanın Sisifos kaderi; zemindeki devasa sorunlara teğet geçmeyle yetinen ve çaresizlik ötesine geçit vermeyen (umarım şimdilik) bir varoluşçuluk.

                                         -bir AYDIN EZMESİ-EZİLMESİ filmi-

                           (kendi doyumu için yoksulları-kendine bağımlıları-doğayı ezebilen,                
                                zor gerçekler-sahicilik-ölüm karşısında ezilen)
    

   
   


    
   
  
   
   
 
   
    
    

Reklamlar
Categories: KIŞ UYKUSU, Nuri Bilge Ceylan | Yorum bırakın

Yazı dolaşımı

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

WordPress.com'da Blog Oluşturun.

%d blogcu bunu beğendi: